Kalkınmanın yol haritasına doğru…

Kalkınma Bakanlığının desteğiyle Mersin’de ilk kez düzenlenen ve iki gün sürecek olan Akdeniz Ekonomi Forumu’nda değişen dünya dengeleri ve küresel ticaret eğilimleri, makroekonomik gelişmeler ışığında dünya ve Türkiye,  Akdeniz havzası, ekonomi ve sanayide istikrarlı büyüme konuları ele alındı. Mersin, Adana, Osmaniye, Hatay, Kayseri ve Karaman’ın ele alındığı ve sanayi, tarım, lojistik, turizm ve geleceğin kentleri konularının değerlendirildiği foruma Kalkınma Bakanı Lütfi Elvan, KKTC Ekonomi ve Enerji Bakanı Özdil Nami, Mersin Valisi Ali İhsan Su, Büyükşehir Belediye Başkanı Burhanettin Kocamaz, MTSO Başkanı Şerafettin Aşut, AKİB Koordinatör Başkanı Mahmut Arslan ile çok sayıda yerel yönetici ve iş insanı katıldı.

Forumun açış konuşmasını yapan Doğuş Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Aclan Acar, Akdeniz havzasının 21 ülke, 500 milyondan fazla insanı barındıran bir bölge olduğunu dile getirerek, bölgedeki ticaret hacminin 3.7 trilyon dolar seviyesinde olduğunu söyledi.

‘Akdeniz Ekonomi Forumu’na konuşmacı olarak katılan Tosyalı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Fuat Tosyalı, değişen dünya dengelerinin ve küresel ticaret eğilimlerinin çelik sektörü üzerindeki etkisini anlattı.

Akdeniz’de rekabet gücü arttırılmalı

Akdeniz Bölgesi’nin uluslararası rekabet gücünün artırılmasını amaçladıklarını söyleyen Kalkınma Bakanı Lütfi Elvan ise, “En son Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası’nın bir çalışması var. O çalışmaya göre Türkiye örnek gösteriliyor. Türkiye’deki altyapı yatırımlarının, bölünmüş yol yatırımlarının ülke ekonomisine ne kadar ciddi katkı sağladığı, iller arasındaki ticareti ne kadar artırdığı, istihdamı ne kadar artırdığı ve mobiliteyi ne kadar artırdığına yönelik çok önemli göstergeler ortaya koyuyor. Ulaşım altyapısını güçlendirmeden büyümede, kalkınmada hızlı bir ivmeyi yakalamak oldukça güç. Onun için ulaşım altyapısı bizim için en önemli hususlardan bir tanesi. Bir diğer alan da yüksek katma değerli üretime geçiş. Dijital dönüşümü sağlamamız gerekiyor. Bu olmazsa olmazımız. Üçüncü alanımız da girişimcilik. Girişimciliği desteklememiz gerekiyor. Eğer biz daha rekabetçi olmak istiyorsak, yenilikçilikten bahsetmek istiyorsak girişimci yetiştirmek zorundayız” dedi.

Akdeniz Sahil Yolu’nda ışık göründü

Bakan Elvan, Akdeniz Sahil Yolu’nun yaklaşık yüzde 90’ının tamamlandığını belirterek, “Özellikle kuzey, doğu ve batıyla bağlantılarımızı güçlendiriyoruz. Akdeniz Sahil Yolu özellikle batıyla bağlantının güçlendirilmesi açısından son derece önemli. Şu an itibarıyla 10 tünel ve 2 viyadük açtık. İnşallah bu yıl 3 tünelin daha açılışını gerçekleştireceğiz. Yolun sonuna ulaşıyoruz. ‘Işık göründü’ derler ya, inşallah az bir kesim kaldı, Akdeniz Sahil Yolunu da tamamlamış olacağız” şeklinde konuştu.

Bölge hızlı tren üssü olmalı

Elvan, 30 milyon yolcu kapasitesine sahip olacak şekilde inşa edilen ve yapım çalışmaları süren Çukurova Bölgesel Havaalanı altyapısının haziran ayı sonunda bitirileceğini belirterek, “Çukurova Bölgesel Havaalanı’nın haziran sonunda pistleri, apronları tamamlanmış oluyor. İnşallah üst yapısını da en kısa sürede bitirmeyi hedefliyoruz. Demiryolu, yatırım maliyetlerinin aşağı çekilmesinde önemli alanlardan bir tanesi. Çünkü Türkiye’nin lojistik maliyetleri, gelişmiş ülkelerin lojistik maliyetlerinin çok daha üstünde. Dolayısıyla bizim lojistik alanındaki maliyetlerimizi daha aşağı çekmek zorundayız. Bu açıdan özellikle hızlı tren altyapısı ticaretin geliştirilmesine çok büyük katkı sağlayacaktır. Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep hızlı tren hattı çalışmaları devam ediyor. Bu hatla birlikte Mersin-Ulukışla-Karaman-Konya hızlı tren hattının inşası devam ediyor” derken, bölgeyi hızlı tren üssü haline getirdiklerini, bu hatları hem havaalanı hem de karayollarıyla entegre hale getirmeyi amaçladıklarını söyledi.

İskenderun Limanı, Mersin Limanı’nın üçte biri

Mersin Limanı’nın yıllık 2,5 milyon konteynerlik, dökme yük olarak da 10 milyon tonluk kapasitesinin bulunduğunu anlatan Elvan, İskenderun Limanı’nın ise Mersin Limanı’nın üçte biri büyüklüğünde olduğunu dile getirdi.

Elvan, önlerinde 3 önemli liman projeleri olduğunu belirterek, “Ege’de Çandarlı, Karadeniz’de Filyos, diğeri ise Akdeniz’de Mersin. Mersin’de yaklaşık 13 milyon konteyner kapasitesine sahip olacak bir liman çalışmalarını başlatacağız. Sırayla, aşama aşama gitmek istiyoruz. O açıdan takvim programımız var, bu programa uygun olarak çalışmalarımızı sürdüreceğiz” dedi.

 

Bir cevap yazın