Boru Hatları ile Petrol Taşıma A.Ş.(Botaş), Dörtyol Petrol ve FSRU İskelesinin Deprem Testinden Geçemeyen Bölümünün Rehabilitasyonu ve FSRU Tesisinin LNG Gazlaştırma Kapasitesinin Artırılması için Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’na başvurdu.
Artan doğal gaz talebine yanıt vermek, depolama ve gazlaştırma kapasitesini artırmak, altyapıyı güçlendirmek ve enerji arz güvenliğini daha da sağlamlaştırmak amacıyla yapılması planlanan ‘Dörtyol Petrol ve FSRU İskelesinin Rehabilitasyonu ve FSRU Tesisinin LNG Gazlaştırma Kapasitesinin Artırılması’ projesi ile ilgili Çevresel Etki Değerlendirme(ÇED) süreci başladı.
Türkiye’nin doğal gaz arz güvenliğini artırmayı hedefleyen stratejik bir enerji tesisi olan Dörtyol Terminali ve FSRU (Yüzer LNG Depolama ve Gazlaştırma Ünitesi)’nde yapılması planlanan kapasite artışı ile ilgili BOTAŞ, ÇED süreci kapsamında 16 Eylül’de halkı bilgilendirme toplantısı gerçekleştirecek.
125.000 DWT’lik LNG gemilerinin limana yanaşmasını sağlayacak proje kapsamında bakanlığa sunulan proje tanıtım dosyasında şu ifadeler yeraldı: “Botaş Dörtyol Terminali 1967 yılında inşa edilerek işletmeye alınmıştır. Tesiste, ham petrol taşımacılığında kullanılmak üzere 1.320 m uzunluğunda bir adet iskele bulunmakta iken kapasite artışı planlanmış ve ÇED Süreci başlatılarak kapasite artışına istinaden 13.09.2017 tarihinde 4762 sayılı karar ile ÇED Olumlu Belgesi alınmıştır. Kapasite artışı ile mevcut tesislere, Yüzer LNG Depolama ve Gazlaştırma Gemilerinin (FSRU) ve ham petrol ve petrol ürünü tankerlerinin bağlanabilmesi için yaklaşık 2.400 m uzunluğunda yeni bir iskele eklenmiştir. ÇED Olumlu Belgesi sonrası 7 Şubat 2018 tarihinde kapasite artışıyla işletmeye alınan bu terminal, boru hatlarına bağlı kalmaksızın farklı kaynak ülke veya spot piyasalardan doğal gaz tedarikine olanak tanır. Botaş Dörtyol Terminaline, 2021 tarihinde ikinci bir kapasite artışı yapılmış ve Botaş Dörtyol Terminali Kara Tankerlerine LNG Yükleme Projesi (3 km uzunluğunda 6 ve 8 inç çaplarında LNG boru hattı, 490 m3 depolama tankı) eklenmiştir. Bu kapasite artışı için Hatay Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünden (Mülga) 2185250 sayılı yazısı ile ÇED Yönetmeliği Kapsam Dışı yazısı alınmıştır. Terminalin ilk aşamasında, dünyanın en büyük FSRU gemilerinden biri olan FSRU Challenger kullanılmıştır. Bu gemi, 263.00 metreküplük LNG depo kapasitesi ve günlük 28 milyon metreküplük gazlaştırma kapasitesine sahiptir. Daha sonra, 25 Haziran 2021 tarihinde devreye alınan Ertuğrul Gazi adlı milli FSRU gemisi, terminalin operasyonları devralmıştır. Ertuğrul Gazi, 170.000 metreküplük LNG depolama kapasitesi ve günlük 28 milyon metreküplük gazlaştırma kapasitesiyle Türkiye’nin enerji arz güvenliğine önemli katkı sağlamaktadır. Söz konusu proje kapsamında Botaş Dörtyol Terminali içerisinde yer alan, deprem dayanımı bulunmayan iskelenin rehabilitasyonu ve FSRU tesisinin LNG gazlaştırma kapasitesinin artırılması planlanmaktadır. Botaş Dörtyol Terminali FSRU ünitesinde, deniz suyu yerine “Glycol Water” adı verilen özel bir sıvı kullanarak çevre dostu bir gazlaştırma işlemi gerçekleştirmektedir. Ayrıca, gemi ve kara taşıtlarına doğrudan gaz transfer yapabilme ve depoladığı gazı yakıt olarak kullanabilme özelliklerine sahiptir.
Proje kapsamında;
– Mevcut iskelenin yanına Yüzer LNG Depolama ve Gazlaştırma Gemilerinin (FSRU) ve ham petrol ve petrol ürünü tankerlerinin bağlanabilmesi için yaklaşık 2650 m uzunluğunda yeni iskele ilave edilecektir.
– Yaklaşık olarak 550 m.de mevcut durumda imalatı tamamlanmamış iskelenin rehabilitasyonu yapılacaktır.
– Deniz taban kotunu -17.0 kotuna indirmek için yaklaşık 638.355 m3 deniz içi kazı yapılacaktır.
– Yapılacak kapasite artışı ile 10.000-100.000 DWT’lik akaryakıt gemileri ile 125.000 DWT’lik LNG gemileri limana yanaşması sağlanacaktır.
– Römorkörler için özel olarak koruyucu dalgakıran yapısı inşa edilecektir. Böylelikle, römorkörlerin yanaşabileceği ve güvenli şekilde bekleyebileceği bir alan oluşturulacaktır. Römorkör mendireği dolgu kübajı 80.000 m3 olacaktır.
– Römorkörlerin bakım, park, ikmal veya yönetim hizmetleri için römorkör sahası inşaa edilecektir. Römorkor barınağı saha dolgusu 24.000 m3 olacaktır. Römorkor barınağı kaplama betonu alanı 33.000 m2’dir.
– Kara Tankerlerine LNG yüklenmesi tesisine ulaşımı sağlamak için terminal içerisinde batı sınırında mevcut bulunan asfalt erişim yolu genişletilerek Kara Tankerlerine LNG Yüklenmesi Tesisine kadar uzatılacaktır. Asfalt yolun yerleşimi platform genişliği 7 metre, kanal, menfez vb. yapıların geçişi için gerekli sanat yapıları, aydınlatma, yol çizgileri, trafik işaretleri ve platform üstü bitümlü sıcak kaplama nitelikte olacak şekilde sahile paralel uzatılacaktır. Kara Tankerlerine LNG Yüklenmesi Tesisi aynı anda 3 tankerin park etmesine imkân verecek şekilde asfalt yol üzerinde cep yapılacaktır.
– Toplam 1.000 m3 kapasiteli LNG depolama tankları ilave edilecektir.
– Söz konusu tesisin kapasitesinin artması nedeniyle yeni kapasiteye uygun Dörtyol Terminali içerisinde, 26.12.2004 tarih ve 25682 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren “Gemilerden Atık Alınması ve Atıkların Kontrolü Yönetmeliği” ile 18.03.2010 tarih ve 27525 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Gemilerden Atık Alınması ve Atıkların Kontrolü Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik” hükümlerine uygun olarak mevcut Atık Kabul Tesisi’nin revizyonu yapılacak.
default