‘İskenderun OSB Kavşağı ve Bağlantı Yolu Açılış Töreni’ne katılmak üzere Hatay’a gelen Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, depremde hasar gören ve yapım çalışmaları devam eden Hatay Havalimanı’nda incelemelerde bulundu.
Hatay Valisi Mustafa Masatlı, Hatay Milletvekilleri ve belediye başkanlarının eşlik ettiği Bakan Uraloğlu, 21 Kasımda çalışmaları başlayan Hatay Havalimanı’nda 3 bin metre uzunluğu ve 45 metre genişliği ile geniş gövdeli uçakların inebileceği şekilde yeni bir pist, 2 bin 720 metre uzunluğunda yeni paralel taksi yolu, 2 adet hızlı çıkış ve 4 adet bağlantı taksi yolu inşa edileceğini, 420 metre Apron ve çevre güvenlik yolunun ise yenileneceğini söyledi.
Bakan Uraloğlu konuşmasında, Hatay Havalimanı’nın yerinin yanlış olduğuna yönelik yapılan eleştirilere de yanıt veririken, çalışmaların 2026 yılı ilk çeyreğinde tamamlanacağını, ayrıca depremde zarar gören 5 kilometre uzunluğundaki Hatay Havalimanı Bağlantı Yolunun 2,5 km’lik kesiminin yeniden inşa edileceğini, kalan 2,5 km’lik kesimde ise onarım çalışmaları yapılacağını ifade etti.
Deprem sonrasında zarar gören pisti en kısa sürede hizmete açtık
Bakan Uraloğlu, hükümet olarak önceliklerinin biran evvel deprem bölgesini ayağa kaldırmak olduğunu belirtti. Uraloğlu, “Maalesef birçok yapı yıkıldı ve birçoğu da kullanılamaz hale geldi. Bu yapılar arasında Hatay Havalimanımız da vardı. Havalimanımızın bulunduğu alandaki faylanma ve zemin sıvılaşması nedeniyle kalıcı yüzey deformasyonları ve 1-1.5 metreye varan kalıcı oturmalar görülmüş, pisti ve çevresindeki alan bu oturmadan etkilenmişti. Ama deprem sonrasında öncelikle insani yardım ve tahliye uçaklarının kullanımına açmak üzere gerekli çalışmaları hızla yaparak pisti en kısa sürede hizmete açtık” dedi.
Hatay Havalimanı’nda Pat Sahaları çalışmaları 21 Kasım’da başladı
Bakan Uraloğlu, oluşan mevcut durum dikkate alınarak altyapı inşa çalışmalarını hızla başlattıklarını ifade etti. Uraloğlu, “TÜBİTAK Marmara Araştırma Merkezi (MAM) tarafından yürütülen çalışmalar neticesinde hazırlanan rapor doğrultusunda da Bakanlığımızın ilgili birimleri ile gerekli teknik çözümleri geliştirdik. 12 Ekim’de Hatay Havalimanı PAT Sahaları Onarımı ve Gelişimi işine ait ihaleyi gerçekleştirerek 21 Kasım’da da yapım çalışmalarına başladık” diye konuştu.
Hatay Havalimanı için yapılan yer tespitinde en uygun alan ‘Amik Ovası’
Uraloğlu, Havalimanlarının yapılabileceği yerlerin tespiti, Uluslararası Sivil Havacılık Organizasyonu tarafından yayınlanan sivil havacılık kriterlerine göre yapılan yer seçimi çalışmaları ile belirlendiğini ifade etti. Uraloğlu, “Bu kapsamda Hatay Havalimanı’nın yer tespiti de belirtilen kriterler dikkate alınarak 1990’lı yıllarda yapılmıştır. Topboğazı, Serinyol, İskenderun ve Amik Ovası olarak tespit edilen dört alternatif alan üzerinde yapılan detaylı incelemeler neticesinde en uygun alanın, bulunduğu yer olduğu belirlenmiştir” dedi.
Yapılan çalışmalar sonrasında o günlerde yapılan tespitin doğruluğunun bugün de geçerli olduğunu ifade eden Bakan Uraloğlu, 2011 yılında hizmete açtığımız Hatay Havalimanı yeni terminal binası ve trafik kontrol kulesi gibi diğer üst yapılar depremlerden dolayı ciddi yeni proje ile hasar görmediyse, şimdi ki çalışmalar sonrasında da havalimanımız taşıma kapasitesi yüksek zemin oluşturularak daha büyük depremlerden etkilenmeden faaliyetine devam edecektir” diye konuştu.
Hatay Havalimanı’nda ilave yeni bir pist inşa edeceğiz
Hatay Havalimanı’nda yapılacak çalışmaları Bakan Uraloğlu, “Yeni Hatay Havalimanımız da güçlendirilmiş bir zemin, aynı zamanda 14 kilometre uzunluğundaki çevre güvenlik duvarını yeniden inşa ederek havalimanının bulunduğu alanı sel taşkınlarından koruyacağız. Projemiz kapsamında; PAT sahalarının uygun bir kota getirilerek drenaj sistemi ile yenilenmesi, ayrıca mevcut binaların güçlendirme ve onarım işlerinin yapımına başlıyoruz. Terminal, teknik blok kule, itfaiye binası, kuvvet santrali, lojman ve garaj binalarını güçlendireceğiz. 3 bin metre uzunluğu ve 45 metre genişliği ile geniş gövdeli uçakların inebileceği şekilde yeni bir pist inşa edeceğiz. 2 bin 720 metre uzunluğunda yeni paralel taksi yolu, 2 adet hızlı çıkış ve 4 adet bağlantı taksi yolu inşa edeceğiz. Apron ve çevre güvenlik yolunu yenileyeceğiz. Yeni ısı merkezi, regülatör binaları, nöbetçi kulübeleri ve çevre düzeni imalatlarını da yapacağız” dedi.
Hatay Havalimanı bağlantı yolu’ndaki çalışmalar devam ediyor
Depremde zarar gören 5 kilometre uzunluğundaki Hatay Havalimanı Bağlantı Yolundaki çalışmalarında devam ettiğini belirten Bakan Uraloğlu, “O dönemde hasar gören kesimlerin geçici onarımları Karayolları Genel Müdürlüğümüz ekiplerince yapılmıştı. Ardından kalıcı onarımları için de proje çalışmalarını tamamlayarak yapım ihalesini gerçekleştirdik. İhale kapsamında 2,5 km’lik kesimi yeniden inşa ediyor, kalan 2,5 km’lik kesimde ise onarım çalışmaları yapıyoruz.” diye konuştu.