Dörtyol’da bulunan ilk Türk bayraklı FSRU gemisi Ertuğrul Gazi’nin Operasyon Müdürü Hakan Boyracı geminin işletmeye alındığı 25 Haziran 2021’den bu yana gemiden gemiye 49 LNG transfer operasyonu gerçekleştirildiğini söyledi. Enerji arz güvenliğinde önemli rol oynayan gemide artan iç talebin yükselmesiyle birlikte kış hazırlıklarının da tamamlandığını anlatan Boyracı, gemiler arası LNG transferinin yaklaşık 48 saatte tamamlandığını, gazlaştırma işleminin ise yaklaşık 4 gün sürdüğünü dile getirdi.
Dörtyol deniz terminalinde iki farklı operasyon gerçekleştirildiğini belirten Boyracı, “Ham petrol boru hattı işletmeciliğindeki operasyonlarımız 1967 yılında başlamıştır. FSRU terminal işletmeciliği kapsamında operasyonlarımız ise 7 Şubat 2018 tarihinde başladı. Bu tarihte dünyanın en büyük FSRU gemisi olan MOL FSRU Challenger terminalimizde hizmet vermeye başlamıştı. 2019’da Güney Kore’de inşa edilmeye başlanan gemi 25 Haziran 2021’de işletmeye alındı” dedi.
Boyracı, gemide gaz fazında yaklaşık 110 milyon metreküp doğal gaza eşdeğer 170 bin metreküp LNG depolanabildiğine dikkati çekerek, “LNG’nin yaklaşık günlük 28 milyon metreküpü gazlaştırılarak ana iletim hattına sevk edilme kapasitesi bulunuyor. Bu kapasiteyle de dünyanın en büyük FSRU gemilerinden bir tanesidir” şeklinde konuştu.
25 Haziran 2021’den bu yana gemiden gemiye 49 LNG transfer operasyonu gerçekleştirildiğine işaret eden Boyracı, “Bu operasyonlar esnasında 4,4 milyar standart metreküp eş değer LNG’yi gemimizde depoladık ve depolanan LNG’nin yaklaşık 4,3 milyar standart metreküpünü tekrar gazlaştırarak iletim hattına teslim ettik. Gemi üzerinde yer alan çevreci ekipmanlar vasıtasıyla yıllık 145 bin ağaca eşdeğer 1,5 milyon tonluk karbondioksit salımını azaltmış bulunmaktayız” ifadelerini kullandı.
Maksimum depolama kapasitesinin gaz fazında 110 milyon standart metreküp olduğuna dikkati çeken Boyracı, günlük gazlaştırma miktarına bağlı olarak ihtiyaca göre tekrar gaz dolumu yapılabildiğini kaydetti.
Boyracı, enerji arz güvenliği için enerji çeşitliliğinin önemli olduğunu belirterek, “Bu kapsamda BOTAŞ, LNG ihracatı yapan ülkelerle değişik anlaşmalar yapmakta. Bu anlaşmalar kapsamında da dünyanın dört bir tarafından LNG taşıyan gemiler terminalimizi ziyaret etmektedirler. Bu gemiler terminalimize geldikten sonra iki gemi yan yana gelmek suretiyle birbirine bağlantı sağlanmakta. Bağlantı sonrasında gerekli transfer ekipmanların kurulumu ile LNG transferi gerçekleştirilmekte. Depomuza alınan bu LNG tekrar gazlaştırma sistemlerinden geçirilerek ana iletim hattına gönderilmektedir” dedi.
Hakan Boyracı, kış dönemine yönelik hazırlıklar kapsamında gemi ve iskele tarafında gerekli tüm bakımların yapılarak sistemlerin hazır hale getirildiğini vurgulayarak, “Şu anda kış dönemine hem genel müdürlüğümüzdeki doğal gaz alım tarafı olarak hem de buradaki doğal gaz iletim tarafı olarak tam kapasite hazırız” ifadesini kullandı.
Gaz ihtiyacı olduğu dönemde LNG transferi yapmak üzere terminale gelen gemi sayısının arttığını ifade eden Boyracı, “Kış döneminde artan iç talebin yükselmesiyle birlikte ayda 5 ya da 6 LNG gemisi terminali ziyaret etmekte. Bu yaz döneminde ise ayda 1 gemiye kadar düşmektedir” dedi.