Virüs salgını, Denizcilik ve lojistiği de vurdu!

İskenderun Teknik Üniversitesi (İSTE) Barbaros Hayrettin Gemi İnşaatı ve Denizcilik Fakültesinin gerçekleştireceği ‘Denizcilik Söyleşileri’nin  ilki ‘Corona Virüs Salgını ve Denizcilik Sektörüne Etkileri’ konusuyla düzenlendi.

İskenderun Teknik Üniversitesi (İSTE) Barbaros Hayrettin Konferans Salonunda düzenlenen konferansa konuşmacı olarak İSTE Barbaros Hayrettin Gemi İnşaatı ve Denizcilik Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Soner Esmer katıldı.

Konuşmasına virüs ve yayılma evresi hakkında genel bilgiler vererek başlayan Prof. Dr. Esmer, “Corona virüs, dış yüzeyindeki proteinlerle konak solunum hücrelerine tutunur. Bu proteinlerin şekli virüs genleri ile belirlenir. Yeni konakları enfekte etmek için virüs genleri, mutasyona uğrar ve böylece yeni türlerin hücrelerine tutunur. 2019-nCoV virüsü, SARS-CoV ve MERS-CoV’unda içinde bulunduğu beta-corona virüs ailesi içinde 2019-nCoV genomunun SARS Corona virüsüyle yüzde 70 benzerlik göstermektedir. Virüs, 31 Aralık 2019’da , Çin’in Hubei Eyaleti, Wuhan Şehrinde ortaya çıktı. Hastalığın bulaşma yolunun damlacık yoluyla olduğunu, şu ana kadar bildirilen ölüm vakalarının ileri yaştakilerda ya da eşlik eden sistemik hastalığı olanlarda görüldüğü belirtilmiştir. Salgının ortaya çıkış nedenlerinin başında; nüfus artışı, iklim değişikliği, yaban hayat-insan temasının artışı ve uluslararası ulaşımın etkili olduğu görülmüştür” dedi.

Corona Virüs Salgınının lojistiğe etkileri

Corona virüsün sadece insan hayatına değil ekonomiye de darbe vurduğunu ifade eden Prof. Dr. Esmer, “Özellikle havayolları küresel çapta kayba uğradı. Küresel kayıp beklenditi; 29,3 milyar dolar. E-ticarette, kargo taşımacılığında azalma gerçekleşti. Kara taşımacılığında yoğunluk azaldı. Bu durum görece ucuz olan deniz taşımacılığındaki yükü arttırırken, ciddi sorunlara neden oldu. Depolarda biriken mallarda aşırı bir stok yoğunluğu yaşandı. Konteynır taşımacılığına etki ederek küresel çapta tedarik zincirlerini aksattı. Milyon dolarlarca kayba neden oldu. Türkiye Liman Başkanlığı 14 gün kuralı ile hem virüsten hem de oluşturabileceği zararlardan korunmayı amaçlıyor. Gemiye alınan personelin, geminin ve gidilecek limanın bilgileri belli aralıklarla kontrol edilmektedir. Kapatılan ticaret yolları için tampon bölge oluşturulması çözüm önerileri arasında gösterilmekte. Ancak bu çözüm bazı riskler taşımaktadır. Yine de kazancın risklerden daha fazla olacağı öngörülmektedir” dedi.

Bir cevap yazın